Inspiroivia hetkiä toivottaen, Heidi

Oliko ensin muna vai kana? Tässä tapauksessa se oli muna, koska lähdin rakentamaan tätä blogia raaka-aine tarinoista. Jokainen minun silmissäni erityisen aseman saanut raaka-aine esitellään omana aiheenaan ja niiden takaa löytyy suosikki ruokaohjeitani. Minusta kuva on myös puoliruokaa, joten noudatan omaa näkemystäni myös ruokakuvissa. Toivon, että löydät itsellesi jotain hyvää ja inspiroivaa tästä blogista!

perjantai 21. syyskuuta 2012

Porkkana

Kukapa ei tuntisi porkkanaa, tuota oranssinkeltaista suosittua juuresta. 

Meidän maalla kasvaa porkkanoita joka vuosi. Porkkana on syrjäyttänyt meillä perunan sen suuremman ravintosisältönsä takia. Porkkanan juuri sisältää runsaasti A-vitamiinin esiastetta: beta-karoteenia sekä seleeniä. Porkkanan väitetään lisäävän vastustus- ja näkökykyä, ehkäisevän mahahaavaa ja syöpiä ja lievittävän tulehduksia (esim. paksusuolen), ripulia, huonoa ihoa, ummetusta, unettomuutta ja korkeaa verenpainetta.

Olen istuttanut porkkanat suoraan peltoon ja käyttänyt lannoituksena pelkästään tuoretta, leikattua nurmea. 

Teimme tänä kesänä testin! Toinen porkkanapenkki peiteltiin ruoholla ja toiseen emme laittaneet mitään. Porkkanoiden koossa oli yli 10 cm eroa! Joten suosittelen muuten jätteeksi menevää ruohosilppua porkkanoiden kaveriksi. Porkkana voi olla pellossa ihan ensi pakkasiin asti. Onpa minulla joskus jäänyt muutama porkkana maahankin koko talveksi ja keväällä olen kerännyt hyvin säilyneet porkkanat pois patoihin. 

Porkkanan juuret on hyvä säilyttää esim. maakellarissa. Puulaatikot, joissa on hiekkaa on paras säilytyspaikka porkkanoille. Porkkanoita voi myös kuoria ja pilkkoa valmiiksi pakastuspusseihin, joista niitä on myös helppo käyttää talvella ruokiin. Joskus olen myös tehnyt sekavihannespusseja, johon olen laittanut paloiteltuja porkkanoita, purjoa, parsakaalia, herneitä jne. Nämä helpottavat talvista ruoanlaittoa huomattavasti!